EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BOOKWIDGETS UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASII BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI DI SMP ISLAM CENDEKIA CIANJUR

  • Dadang Zenal Mutaqin STAI Al-Azhary Cianjur
  • Euis Latipah STAI Al-Azhary Cianjur
  • Nur Ismi Sakinah STAI Al-Azhary Cianjur
Keywords: Bookwidgets, digital learning media, learning motivation, Islamic Religious Education, Bookwidgets, media pembelajaran digital, motivasi belajar

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of using BookWidgets as a digital learning media to enhance students' learning motivation in Islamic Religious Education (PAI) at SMP Islam Cendekia Cianjur. The background of the research stems from the low utilization of digital media by teachers and the lack of student engagement in conventional learning models. As an interactive platform, BookWidgets is considered capable of delivering material more attractively through features such as quizzes, game-based questions, visual materials, and automatic evaluation. The research employed a descriptive qualitative approach using a case study method. Data were collected through observation, interviews, and documentation involving PAI teachers, students, and the vice principal for curriculum. The findings indicate that the use of BookWidgets significantly enhances students' learning motivation. The platform not only makes the learning process more enjoyable and interactive but also fosters student independence and accelerates content comprehension. The effectiveness of this media is strongly influenced by the teacher's ability to design adaptive and meaningful instruction.

Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penggunaan media pembelajaran Bookwidgets dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMP Islam Cendekia Cianjur. Latar belakang penelitian ini didasari oleh rendahnya pemanfaatan media digital oleh guru serta kurangnya keterlibatan siswa dalam pembelajaran konvensional. Bookwidgets sebagai platform digital interaktif dinilai mampu menyajikan materi dengan cara yang lebih menarik melalui fitur seperti kuis, soal berbasis game, visualisasi, dan evaluasi otomatis. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara, dan dokumentasi yang melibatkan guru PAI, siswa, dan wakil kepala sekolah bidang kurikulum. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Bookwidgets mampu meningkatkan motivasi belajar siswa secara signifikan. Media ini tidak hanya membuat proses belajar menjadi menyenangkan dan interaktif, tetapi juga mendorong kemandirian siswa serta mempercepat pemahaman materi. Efektivitas media ini sangat dipengaruhi oleh kemampuan guru dalam merancang pembelajaran yang adaptif dan bermakna.

Published
2025-08-05